دانلود پروژه برق

سایت دانلود مقاله، پروژه و پایان نامه تخصصی رشته مهندسی برق الکترونیک، قدرت، کنترل و صنعتی

دانلود پروژه برق

سایت دانلود مقاله، پروژه و پایان نامه تخصصی رشته مهندسی برق الکترونیک، قدرت، کنترل و صنعتی

دانلود پروژه بررسی اثر هارمونیک ها بر موتورهای القایی سه فاز



دانلود پروژه بررسی اثر هارمونیک ها بر موتورهای القایی سه فاز




کلمات کلیدی :


امروزه واژه هارمونیک و هارمونیک‌ها در رابطه با مسایل سیستم قدرت کاربرد زیادی دارند. جهت درک بهتر از این واژه‌ها, ابتدا به پاره‌ای از مفاهیم مربوط به هارمونیک‌های سیستم قدرت پرداخته می‌شود. اساساً هرموج تناوبی می‌تواند به وسیله مجموعه‌ای از امواج سینوسی توصیف شود که این مجموعه به نام سری فوریه معروف است. فرکانس هر یک از امواج سینوسی این مجموعه، ضریب صحیحی از فرکانس موج متناوبی اولیه (اصلی) است هر جمله این سری به عنوان مضربی از فرکانس اصلی است هر جمله‌ای که فرکانس آن همان فرکانس اصلی است هارمونیک اول نامیده می‌شود جمله‌ایکه فرکانس آن دو برابر فرکانس اصلی است هارمونیک دوم نامیده می‌شود و بقیه نیز به همین صورت نامگذاری می‌شوند. در بررسی‌های عمومی سیستم قدرت معمولا تنها از فرکانس اصلی استفاده می‌شود و مفاهیم ریاضی فازی و اعداد مختلط در پخش بار و محاسبات ولتاژ براساس فرض وجود یک فرکانس بکاربرده می‌شود. در نتیجه استفاده از امواج تناوبی غیر سینوسی بصورت مستقیم ممکن است کار درستی نباشد.
امواج متقارن تنها دارای هارمونیکهای فرد هستند. درحالیکه امواج غیر متقارن علاوه بر هارمونیکهای فرد دارای هارمونیک‌های زوج هستند. امواج ممکن است متوسطی غیر از صفر داشته باشند در اینگونه موارد در مجموعه سری فوریه یک موج (جمله) سینوسی با فرکانس صفر وجود دارد که در مفهوم مهندسی برق نشان دهنده مولفه جریان  مستقیم (DC) موج است.
بیشتر وسایل و تجهیزات سیستم قدرت متقارن هستند و در نتیجه در حالت مانا تنها هارمونیکهای فرد بدون مولفه DC تولید می‌شود. تقارن در اینجا به این معناست که وقتی جریان از یک وسیله خارج می‌شود همان مشخصه را می‌‌بیند که در زمان ورود به وسیله حس کرده است یا به عبارت دیگر پاسخ وسیله به جریانهای مثبت و منفی یکسان است. البته موارد استثنایی هم در سیستم قدرت وجود دارد. فرضا یکسو کننده‌های نیم موج جریان‌های نامتقارن تولید می‌کنند که هم دارای هارمونیکهای زوج و هم مولفه DC است. یکسوکننده‌های تمام موج و اینورترهای قدرت نیز چنانچه قسمت مثبت و منفی موج تولیدی آنها دقیقا یکسان نباشد ایجاد هارمونیکهای زوج می‌کند.
تجهیزاتی که براساس تخلیه الکتریکی و یا ایجاد جرقه کار می‌کنند ممکن است به علت صحیح نبودن زمان جرقه زدن آنها تولید هارمونیک زوج کنند. این مورد در کوره‌های قوس درزمان ذوب کردن آهنهای قراضه پیش می‌آیند.
موج مربعی یک از شکلهایی است که در بررسی و مطالعات هارمونی ایجاد می‌شود. فرمول (1) در بررسیها جریان و یا ولتاژ آنها را می‌توان دقیقا بصورت یک موج مربعی در نظر گرفت.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.